Skip to content

Kari og Thoralf Qvale “Modernistene i Provence”

10 dagers opplevelsesreise i Provence med Ingrid og Tor.

Å bli møtt på flyplassen i Nice i herlig solskinn og kjørt til Ingrid og Tors herlige hus i Provence/Bargemon, der vi fikk østers og champagne til lunch og deretter litt “son et lumiere” om hva vi hadde i vente; steder vi skulle oppleve, museer med modernister, restauranter vi skulle besøke kunstnernes liv i område, spesielt omtale av modernistene og om vandring på Promenade des Anglais og Croisette.

Så ble vi vist hvor vi skulle bo, – i nabolandsbyen Claviers, der vi fikk rom på toppen i et gammelt byhus med en lang historie, – sist som “La Fabrique des Pates”, men nylig tilbakeført og omdannet til “bread and breakfast”. Dette var heller ikke noe tilfeldig valg fra Ingrid og Tors side; vi skulle få oppleve livet i et flere hundre år gammelt byhus (i rekke), gamle knirkende trpper, skjeve dører, rare smidde nøkler til inngang og rom, høyt under taket, lys som slår seg av når man er halvveisopp i trappen (det er et krav når man er på et lite fransk hotell, – i alle fall på Rive Gauche, som er min referanse.

Vi ville ha savnet det, om det ikke var slik her også), et kjøkken fra middelalderen omtrent, der vi selv kunne ta oss nattmat, en herlig spisestue med bare gamle ting, men dog, – smakfullt, fine djerve farger, vakkert på sin gjennomførte gammeldagse måte, ikke antydning til Disneyland her nei, dog komfortabelt i massevis, rommelig og med eget bad. En hyggelig ung vert som selv hadde restaurert huset, med et par medhjelpere om morgenen, ga et slags innledende flash av “Fawlty Towers”, men det var en feilmelding.

Frokosten var ikke bare “Petit Dejeuner”, den var vakkert servert, kontinental i stilen, frukt, juice, baguetter, ost, skinke, kaffe osv. Servicen var upåklagelig, men slett ikke påtrengende. For å kunne låse oss inn om kvelden, fikk vi utlevert en smijernsnøkkel på ca en halv kilo. Ekte vare tvers igjennom, inklusive vekkingen om morgenen, – klokkene i to kirker minnet oss, – etter at rusen fra middagen kvelden i forveien var sovet ut, – at nå er vi i utlandet, og det er på tide å stå opp.

Så for vi rundt da i Tors innleide 7-seter over fjell og dal, gjennom byer og langs strender og vinmarker. Besøk ved to vingårder med “degustation” der vi fikk smake oss gjennom mange varianter av rose-vin (som området er kjent for) og også helt brukbar rødvvin. Et glassblåseri (Biot) og et loppemarked ble det også tid til. Men det viktigste var nok serien av landsbyer omkring, – på hver sin kolle med festningsmurene og en borg intakt og helt utrolig vel bevart eksteriør, materialvalg, dimensjonering, fargesetting, med torg og restauranter og likevel variert og utrolig sjarmerende.

Hvis tett og lav bebyggelse i norske småbyer er bevart, er det gjerne fordi man ikke har hatt råd til å modernisere og det er lenge siden siste bybrann, – som f eks i Risør. Men det er neppe fattigdom som har hindret befolkningen i småbyene innover i landet i Provence fra å rasere det gamle og bygge noe nytt og “moderne”. Ingrid og Tor guidet og forklarte, med humor, kunnskaper og innlevelse. Disse småbyene har riktignok nå betydelig innslag av utenlandske eiere, men de er ikke overtatt av folk som bare er der i korte ferieperioder.

Det er mange nok “lokale” innbyggere som lever. bor og som har sitt arbeid i eler i nærhetenav småbyene. Også på vinteren er det nok folk til at restaurantene har helårsdrift.
7-seteren gikk forbausende bra, og vi rakk mye. Spiste utrolig gode luncher og elegante middager på nennsomt utvalgte steder; Biot, Fayence, Gassin, Bargeme, Bargemon, Claviers, Trigance, Saint Marie Moustiers, St Paul, og vi nærmest svimlet over Gorges du Verdon.

Vi besøkte gallerier og museer og så fantastiske kunstsamlinger; Leger, Matisse, Braque, Pivasso, Cezanne, Arman og Cesar og mange andre. Vi spaserte i gamle deler av Nice og Cannes, – og ikke minst, den seilerinteresserte blant oss fikk til og med noen timer langs bryggene i Cannes der et betydelig antall enormt store “classic yachts” gjorde seg klar til regatta dagen etter. Dette var kopier og overrestaurerte, svært elegante, orginaler av J-boats og lignende giganter av typen som deltok i American Cup i mellomkrigstiden, – som “Ranger” på 130 fot, med ca 40 m høy mast og skinnende i mahogny og nypusset bronse overalt.

Denne “doft från den fina værlden” gjentok seg litt senere da vi kjørte inn i en sverm på ca 5 klissnye, knallrøde Ferrarier på Croisetten.Men så fant vi en normal, sivilisert badestrand og kunne nyte våre enkle gleder uten å misunne dem som måtte vise sin kostbare vellykkethet på offentlige steder.

Vi hadde for øvrig en klar opplevelse av en særdeles vellykket tur i godt selskap, god mat, hyggelige måltider, masse inntrykk, lange diskusjoner om kunst og kultur, byggeskikk og byplanlegging, om økonomien i de små landsbyene (bykommune på ca 1500 sjeler som later til å ha de offentlige tjenester man trenger og blomstrer på sin stillferdige og stilsikre måte) osv.

Det var et stort program vi skulle gjennom, men det gikk bra. Bilturene i vakkert og variert landskap ble ikke for lange. Det var naturligvis interessant å oppleve kystlinjen , byene der og folkelivet. Men det som sitter tydeligst i minnet er innlandet med de små, tette, utrolig vakre landsbyeneomgitt av bymurer og med et vakkert og fredelig landskap for øvrig – bestående av åser og fjell og vinmarker og med Ingrid og Tors kommentarer og forklaringer.